Google+ Followers

Wednesday, February 14, 2018

CHAPTER 8 : RELA KU PUJUK






T-SHIRT yang tersarung di badan, diperkemas. Setelah itu dia menyarung pakai jaket pula. Langkah diatur ke depan cermin. Mengamati diri buat seketika.

            Aryan berpuas hati. Dari atas ke bawah, segalanya kelihatan sempurna. Cuma satu sahaja yang tidak kena.

            Lelaki itu menyentuh wajah. Luka dan lebam masih jelas kelihatan. Lagi-lagi di dahi. Nasib baik bertampal handy pluster. Dapatlah sorokkan juga.

            Berpuas hati dengan penampilannya, Aryan menapak keluar dari bilik. Langkah terus dihayun ke tingkat bawah. Sayup-sayup telinganya menangkap bunyi suara sedang berbual di ruangan makan.

            “Aryan. Udah bangun, ya? Ayuh sayang, sarapan bareng.”

Suara Ibu Dian kedengaran menyapa. Lantas Aryan mengambil tempat, menyertai kedua orang tuanya.

“Kamu mau makan apa, Ryan? Ada nasi lemak sama sambal sotongnya. Mee goreng juga ada. Mau yang mana? Mama ambilkan.”

“Nggak apa-apa, ma. Aryan bisa ambil sendiri.”

            “Ya kalau gitu, diambil ya. Makannya biar lebih dikit.”

            Aryan sekadar tersenyum. Mee goreng disenduk sesudu dua ke dalam pingganya.

            “Kamu mau keluar, Aryan?” suara Pak Aryawan kali ini bertanya.

            “Baba kok tau, sih?”

            “Kalau udah pakeinya begini, mau ke mana lagi.”

            “Apa?? Kamu mau keluar? Dengan kondisi yang begini?”

            “Ngapain, ma? Apa nggak bisa?”

            “Kamu kan belum benar-benar sembuh. Kalau terjadi sesuatu di luar nanti, gimana?”

            “Aryan nggak apa-apa dong, ma. Luka sama lebamnya aja belum sembuh. Tapi badan Aryan udah sihat, kok. Lagi pula Aryan cuma keluar bentar. ”

“Biarinlah, ma. Mungkin Aryan itu mau ambil angin luar. Udah dua minggu terperuk di rumah aja. Pasti lagi bosan.”

“Mama bukan apa, mas. Cuma khawatir sama kondisinya dia. Apalagi dia tidak biasa di sini. Kalau diculik lagi, gimana?”

“Isk! Mama usah paranoid banget, sih! Tau nggak kata-kata mama itu kayak satu doa? Makanya kalau mau ngomong itu jangan sembarangan, deh. Biarin aja Aryan keluar.  Nah, waktu-waktu inilah dia bisa lihat dan biasakan diri dengan suasana kota Kuala Lumpur.”  

Ibu Dian mengalah akhirnya. Kalau si suami sudah kata begitu, apalagi yang mampu dia betah. Aryan pula sekadar tersenyum melihat gelagat kedua orang tuanya.  

“Udahlah, ma. Nggak usah khawatir. Aryan cuma mau ketemu sama teman.”

            “Teman? Apa kamu punya teman di sini?”

            “Masakan nggak ada. Apa mama sudah lupa sama teman Aryan itu?”

            “Siapa?”

            “Wafri.”

            “Wafri? Teman kamu waktu di Manchester itu?”

            “Ya iyalah. Siapa lagi.”

            “Kamu masih berhubung sama dia?”

            “Nggak pernah putus. Wafri itu kan satu-satunya teman rapat Aryan waktu di universitas. Ya, kuliahnya aja yang berbeda. Tapi kami lagi sering habisin masa bareng. Aryan senang banget temenan sama dia. Orangnya baik sekali.”

            “Baba nggak peduli kamu mau temenan sama siapa, Aryan. Yang penting dia harus baik, jujur dan ikhlas sama kamu.”

            “Iya, ba. Aryan ngerti.” 

            “Senang-senang, bawa Wafrinya datang ke mari, ya. Mama udah lama banget nggak ketemu sama dia.”

“Insya-ALLAH. Ya, udah. Aryan mau pamit duluan.”

            Lelaki itu bangkit dari kerusi.

            “Ini… kamu mau keluar gimana? Sama apa?” Pak Aryawan sempat bertanya.

            “Sama taksi doang. Mau nyetir mobil, belum tau jalannya.”

            “Nggak usah naik taksi, ah. Pak Majid bisa hantarin kamu.”

            “Apa baba nggak keluar ke mana-mana?”

            “Nggak. Ini hari baba mau istirehat di rumah aja. Temenin isteri tercinta.”

            Spontan pipi Ibu Dian bertukar merah. Bahu Pak Aryawan serta-merta menjadi singgahan tangannya. Apalagi, berderai tawa mereka anak-beranak di ruang makan tersebut.


**********
             
DERAP tapak kaki mengiringi langkahnya ke arah bilik paling hujung. Sampai di depan pintu, tangannya lansung mengetuk. Terdengar suara di dalam menyuruhnya masuk.

Daun pintu ditolak perlahan.

            “Assalamualaikum, Doktor Adib Wafri bin Azhari.” 

            Lelaki yang sedang khusyuk menulis di meja itu, segera mendongak. Membuntang matanya melihat sesusuk tubuh yang sedang berdiri menghadapnya.

            “Wei! Ya ALLAH Ya Rabbi! Kau…”

Lelaki itu bingkas bangun dari kerusi. Terus saja dia meluru ke arah Aryan sebelum memeluknya erat.

“Subhanallah. What a surprise! Aku mimpi ke apa ni?” soal Wafri saat pelukan dilerai.

“Mimpi apaan, sih?”    

“Tak adalah. Kau tiba-tiba aje muncul ni. Tak ada call tak ada apa.”

“Kenapa? Lo terkejut?”

“Mahunya tak! Silap-silap hari ni aku boleh masuk wad kena heart attack sebab kau!”

Tawa Aryan spontan berderai. “Lo ngomongnya usah macam-macamlah, Ri!”

“Habis tu, kau expect aku tak terkejut? Dah 10 tahun kut kita tak jumpa lepas habis belajar dulu. Tub-tub hari ni kau muncul depan aku!”

“10 tahun aja nggak ketemu. Tapi sering kok kita berhubung.”

“Tapi tak sama jumpa depan-depan macam ni. Ya ALLAH… lamanya tak jumpa kau!”

“Lo kangen sama aku?”

“Gila tak rindu! Kaulah satu-satunya sahabat karib aku, yang rajin melayan fiil aku time kat Manchester dulu. Pagi-pagi buta aku kejut teman keluar makan pun kau sanggup!”

Tawa Aryan meletus lagi. Kenangan waktu belajar bermain di benaknya kembali.

“Lo apa khabar, Ri? Sihat?”

“Sihat alhamdulillah. How about you? Everything’s fine?”

“Kayak lo lihat sekarang.”

Wafri terdiam. Soalan yang dia terlepas tanya sebenarnya. Aryan lansung dipandang dari atas ke bawah. Melihat luaran lelaki itu sudah cukup menjawab pertanyaannya.

Never mind. Come! Have a seat.”

Aryan sekadar menurut. Duduknya dilabuhkan di kerusi berhadapan rakannya itu.

“Aku memang nak jenguk kau sebenarnya, Ryan. Tapi ingat nanti-nantilah, tunggu kau sihat sikit. Tak sangka pulak kau yang datang cari aku dulu.”

“Nggak apa-apa, kok. Lo lagi sibuk?”

“Eh, nolah. Aku tak sibuk mana pun hari ni. Patient pun tak ramai. Hujung minggu, kan. So you come in a right time. Pandai pulak kau cari hospital ni, ya?”

“Supir babaku yang hantarin. Aku cuma kasi nama rumah sakit ini, yang lo titip tempoh hari. Kalau aku yang nyetir sendiri, udah sesat ke mana perginya barangkali.”

Giliran Wafri tergelak. “Alah. Baru-baru memanglah. Lama-lama nanti okeylah tu. Kau kan dah biasa berjalan kat tempat orang. So… what’s up, bro? Datang Malaysia pun tak bagitahu aku. Tiba-tiba tersebar berita kau kena culik. Apa kes?”

“Ya, aku pikir mau bikin surprise buat lo. Tapi kayaknya aku yang dikasi surprise!” 

“Tahu pun! Kalau tak sebab berita culik kau tu viral, sampai sekarang pun aku tak tahu kau ada kat sini agaknya!”

“Maaflah, Ri. Aku nggak sengaja, deh.”

“Ah, aku tak kisah pun. Cuma tulah, terkejut jugak bila dapat tahu kau kena culik dengan sindiket famous tu. Sebelum ni anak-anak VIP, VVIP kat Malaysia ni aje yang kena. Alih-alih, kawan baik aku sendiri yang terjebak kali ni. Hai… kes naya betul!”

“Aku juga nggak nyangka, sih, Baruan aja aku sampai ke sini lansung diculik.”

“Memang sekarang tengah panas pun sindiket culik tu. Baru-baru ni, dah berapa orang jadi mangsa. Pulaknya, sasaran dia orang memang jenis yang kaya-raya macam family kau.”

“Tapi hairan, ya. Gimana mereka bisa tau aku mau datang ke mari?”

“Nak hairan apa. Dia orang tu memang licik. Kalau tak, takkan dari dulu asyik terlepas aje. Polis Malaysia ni bukan calang-calang tau. But still, they can move one step forward setiap kali polis ambushed. Tapi sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh terjelopok ke tanah juga. Lagi bagus jatuh gaung terus!”

Wafri melepas rasa geramnya. Namun Aryan hanya menyambut dengan gelak ketawa.

“Marah banget, lo.”

Of course! Nak-nak kau yang kena kali ni. Yang paling aku kesian, mangsa-mangsa yang lenyap macam tu aje. Ke mana? Dijual? Atau dibunuh? Apa salah dia orang sampai nak kena bunuh? Padahal duit dah dapat. Nasib baik kau tak kena macam tu, bro!”

Aryan melirik rakannya. Satu pandangan tersirat dilemparkan.

‘Aku juga hampir-hampir, Ri. Tapi ALLAH masih kasi aku kesempatan untuk terus hidup,’ detik hatinya.

“Kira-kira aku ini mangsa yang ke berapa, ya?” tanya Aryan ingin tahu.

“Kau? Mangsa ke berapa? Aku pun tak tahu. Lebih dari seratus kut.”

“Yang benar, Ri? Masakan begitu ramai sekali.”

“Habis kalau dah lebih 20 tahun diorang buat kerja tu, tak ke ramai dah jadi mangsa.”

“Tapi kenapa aku? Padahal aku ini baru pertama kali datang ke sini.”

“Sebab kau anak Aryawan Wong! Siapa tak kenal baba kau? Antara orang yang berjaya dan terkaya. Bukan takat kat Indonesia aje, tapi dalam senarai dunia. So, tak hairanlah kau pun termasuk dalam list mangsa penculik-penculik tu!”

“Baba aku itu cuma biasa-biasa aja, Ri.”

“Itu kata kau. Tapi kat mata dunia, baba kau tu sangat berpengaruh dan disegani. Tulah… asyik hidup dengan dunia kau aje. Tak habis-habis merantau sana sini. Sampai
 perkembangan semasa pun kau tak ambil peduli.”

“Bukan nggak ambil peduli. Tapi aku nggak suka sama publisiti begini.”

“Tak suka? Tapi sekarang kau pun dah viral satu dunia. Jangan lupa, bro!”


“Ah. Itu satu lagi masalahi itu. Aduh!” Aryan meraup wajahnya. “Lo bayangin. Tadi aja waktu aku jejak kaki ke rumah sakit ini, semua mata lansung memandang ke aku. Malah ada yang minta berfoto sama autograf lagi, lo tau.”

“Okeylah tu. Glamour sikit!”

Glamour lo bilang? Udah kayak bintang filem rasanya.”

“Kau memang dah macam bintang filem apa sekarang? Famous. Terkenal. Ramai peminat. So nak tak nak, kau kena terimalah hakikat tu. Itu belum dikira lagi followers kau kat media sosial sana. Aku tengok berdesup naik. Hai… lepas ni ramailah cewek-cewek yang nak try kau, Ryan!”

Seraya itu tawa Wafri bergema dalam bilik tersebut.

“Suka, lo!”

“Sukalah! Mana tahu dalam ramai-ramai tu, ada yang sangkut. Yang berjaya buka balik hati kau tu.”

Aryan menggeleng-geleng sambil tersenyum nipis. “Nggak mungkin.”

“Hmm… sekarang nggak mungkinlah. We’ll see what’s going happen. Jangan sampai kau telan balik kata-kata kau tu satu hari nanti!”

Kali ini Aryan angkat kening. Ayat-ayat Wafri hanya dibiarkan berlalu bersama angin.

            Kali ini Aryan angkat kening. Membiarkan ayat-ayat Wafri berlalu bersama angin.

            “So… lepas ni destinasi mana pulak kau nak pergi?”

            “Aku nggak akan ke mana-mana lagi.”

            “Maksud kau?”

“Aku udah puas keliling dunia. Jadi sekarang aku mahu istirehat.”

            “Serius? Maknanya, kau akan tinggal kat Malaysia?”

            “Sepertinya begitu. Lagian, orang tuaku juga ada di sini.”

            “Hmm. Baguslah tu. Dah tiba masanya kau luangkan masa untuk parents kau pulak,” tutur Wafri lagi. Lelaki itu kemudian bangun lalu bergerak ke rak almari di belakang. Fail yang selesai diguna diletak kembali di atas rak itu. “Condition kau macam mana sekarang?”

            “Baik-baik aja. Cuma luka sama lebamnya masih belum pulih.”

            “Nak aku check?”

            “Apa bisa?”

            “Ngapain nggak bisa. Untuk kau, apapun pasti bisa!” Wafri berpaling semula. “Come. Duduk atas katil ni. Aku check kau.”

“Nggak perlu daftar di depan dulu?”

“Tak apa. Tu settle kemudian. Let me check you first.

Wafri mula melihat keadaan Aryan. Seluruh tubuh lelaki itu diperiksa. Sesekali terdengar Aryan mengaduh bila dia menekan bahagian-bahagian tertentu pada tubuh rakannya.

“Luka kat dahi kau tu dah kering. Jahitannya pun aku dah buka. Sebelum ni kau buat check up kat mana? Maksud aku, lepas kau bebas hari tu.”

“Sama doktor peribadi keluargaku.”

Wafri terangguk-angguk. “Lagi satu. Lebam kat rusuk kiri kau tu. Kenapa?”

“Oh! Ini waktu aku berlawan sama penculik tempoh hari.”

“Dengan tangan atau kaki?”

“Kaki.”

As I expected. Mesti orang yang tendang kau tu bukan calang-calang, kan? Kalau tak, tak adalah lebamnya sampai biru macam tu.”

Aryan tidak menjawab. Hanya wajah seseorang serta-merta melintas di fikiran.

I think your condition is getting better. Luka dan lebam kat muka dan badan kau tu, sikit hari lagi baiklah. Cuma lebam kat rusuk kiri tu aje. Kalau dalam seminggu masih tak okey, you should do an x-ray. Takut effect kat dalam.”

Aryan mengangguk perlahan. “Thanks, Ri.”

Small matter. Lepas ni kau ke mana?”

“Nggak ke mana-mana. Pulang terus.”

“Jom, lunch dengan aku. Tapi bertigalah.”

Aryan kerut kening. “Bertiga? Sama siapa?”

“Dengan…,”

Pintu bilik terkuak tiba-tiba.

“Sayang. Dah boleh keluar sekarang?”

Serentak Aryan dan Wafri menoleh. Wajah seorang gadis lantas menyapa pandangan.

“Leeya?”

“Aryan!”

“Leeya! Kok lo di sini?”

“Err… aku kerja kat sini. Sebab tu ada kat sini. Kau pulak, macam mana boleh ada kat sini?”

“Lagi ketemu sama Wafri. Jadi kalian berdua…,”

We are colleague,” balas Wafri pantas.

“Loh! Benaran? Kok kebetulan sekali! Dulu kamu berdua satu universitas. Terus satu kuliah. Sekarang lagi temenan kerja? Waduh! Enak banget, sih!”

“Berjodoh kut.”

“Berjodoh? Maksud lo apa?” Aryan bertanya hairan. Dan kala itu dia teringat sesuatu. “Bentar, bentar. Tadi aku juga lagi dengar Leeya manggil lo apa? Sayang? Ada apa sebenarnya sih sama kalian berdua ini?”

Kali ini Wafri tidak menjawab. Hanya pandangannya berlaga dengan anak mata Aleeya. Lantas kedua-duanya mengukir senyum penuh makna.


P/s : Ingat lagi siapa yang tendang Aryan? 😄




* WORDS TRANSLATION :-

udah – dah / sudah
bareng – sama/ bersama-sama
mau – mahu / nak
bisa – boleh   
dikit – sikit
tau – tahu
pakeinya – pakainya
kondisi – keadaan
ngapain – apa / kenapa
gimana – bagaimana / macam mana
biarinlah – biarlah
khawatir – khuatir / risau / bimbang
banget – sangat
ngomong – cakap
kayak – seperti /
rasain – rasakan
ketemu – bertemu / berjumpa
masakan – takkan
universitas  universiti
berbeda – berbeza
habisin  habiskan
temenan – teman / berteman / berkawan
ngerti – mengerti / faham
pamit – minta diri
taksi – teksi
doang – saja / sahaja
nyetir – pandu / memandu
hantarin – hantarkan
temenin – temankan
apaan – apa
lo – kau
kangen – rindu
kayak – seperti
supir – pemandu
rumah sakit – hospital
istirehat – berehat
berlawan – bertumbuk
bentar – kejap / sekejap




Wednesday, January 24, 2018

CHAPTER 3 : SEJIWA (Bayangan Gurauan Sequel)








DOA dipanjatkan seikhlas hati. Mengakhiri solat sunat yang selamat disempurnakan sebentar tadi. Usai itu dia berteleku di tikar sejadah. Berzikir, berselawat, bertahmid. Mengabdikan diri terus pada yang Maha Esa.

Hatinya damai. Jiwanya tenang. Perasaannya syahdu. Segalanya dapat dirasakan. Mana mungkin dia dapat miliki momen-momen sebegini. Kecuali bersama Pencipta yang hakiki.   

            ‘Terima kasih, Ya ALLAH. Atas segala kurniaan-MU ini. Jua segala yang kumiliki. Tiada apa lagi yang ku pinta selain dari rahmat dan perlindungan-MU. Moga ia terus kekal menjadi milikku hingga ke akhir nafas nanti.’

            Seraya itu tubir matanya terasa hangat. Pantas Tengku Harrys menyeka dengan hujung jari. Buat kesekian kali, air matanya mengalir di atas hamparan suci. Di bumi UK ini.

            Masih segar di ingatan. Hari terakhir dia di sini sebelum pulang ke Malaysia. Di atas hamparan ini juga dia menitiskan air mata. Memohon doa pada-NYA agar dipertemukan dengan gadis itu. Gadis misteri yang sering dijelmakan dalam jaga dan mimpi-mimpinya semenjak insiden pelanggaran dulu. Hatinya sudah tidak kuat untuk terus bergurau dengan bayangan itu.

            ‘Atas izin-MU aku bertemunya semula. Dan hari ini aku kembali membawanya ke sini. Sebagai bukti kebesaran-MU.’

Tengku Harrys menghela nafas. Air hangat yang bersisa diseka lagi.

Sememangnya segala yang berlaku adalah bukti kebesaran yang Maha Esa. Kalau dulu di sini dia bersendirian. Tapi kini, dia berteman.

Mengingatkan itu, bibir Tengku Harrys mengukir seulas senyum. Perlahan dia berpaling, mencari sekujur tubuh yang masih lena diulit mimpi. Namun katil di belakang ternyata sudah kosong.                  
                                                                                                      
            “Irish?”

            Tiada sahutan. Pandangan terus berkalih ke bilik air. Pintu itu masih terbuka.

            ‘Ke mana dia?’

            Tengku Harrys bingkas bangun. Songkok dan sejadah disimpan kembali. Mata terus mencari kelibat Irish. Bila melihat langsir balkoni berterbangan ditiup angin, kakinya pantas dihala ke situ. Sweater tebal di hujung katil sempat dicapai lalu dikenakan.

            “Irish?”

            Sesusuk tubuh itu berpusing ke arahnya. “Ya.”

            “Buat apa kat luar ni?”

            “Saja. Ambil angin.”

“Sejuk, kan?”

            Irish sekadar tersenyum. “Sekejap aje. Boleh, kan?”

                        Tengku Harrys tidak membalas. Sebaliknya dia berjalan keluar mendekati wanita itu.

                        “Bila masa keluar ni?”

                        “Masa awak sembahyang tadi.”

                        “Tak dengar pun?”

                        “Maknanya solat awak khusyuklah tu. Sebab tu tak dengar.”

Jawapan bersahaja itu membuatkan hujung bibir Tengku Harrys tersenyum kecil. Memang dia lansung tidak mendengar apa-apa tadi. Tumpuan diberikan sepenuhnya pada solat yang dilaksanakan. Sampaikan Irish keluar bila pun dia tak perasan.  

                        “Kenapa tak kejutkan tadi? Boleh ikut sembahyang.” Irish menyambung bicara.

                        “Tengok awak lena tidur. Tak sampai hati nak kejutkan.”

                        “Sekarang, saya yang rugi tak dapat berjemaah sekali.”

Kali ini Tengku Harrys tertawa halus. Tercuit dengan kata-kata itu. Perlahan dia mendekatkam bibir di telinga Irish. “No worries. Cause you own me for the rest of your life to be your Imam after this,” bisiknya sebelum kembali memandang depan.

Irish terkedu. Dia tahu sekarang memang gelap. Tapi gelap manapun, takkan dapat menutup mukanya yang sudah berubah merah. Tengku Harrys dikerling sekilas. Masih tidak lekang garis senyum di wajah lelaki itu. Puas menyakat agaknya.

Lantas wanita itu mengunci suara. Kalau terus bercakap, silap-silap mukanya bertukar warna lain pula. Butiran halus putih yang masih turun dari langit kembali dipandang penuh minat. Sudah tiga hari mereka terkandas di sini kerananya. Niat ke rumah Tengku Yasmin juga lansung tergendala.

   “Tengok apa?” tegur Tengku Harrys.

            “Salji.”

            “Khusyuk betul. Sampai tak toleh orang kat sebelah ni.”

            Irish tergelak. “Yelah. Saya first time. Awak dah biasa dengan semua ni.”

            “Nak try pegang?

“Pegang apa?”

“Salji tu.”

            Spontan Irish menoleh. “Hmm?”

            “Jom keluar.”

            “Biar betul?”

            “Betullah.”

“Boleh ke?”

            “Kenapa pulak tak boleh?”

“Dalam salji macam ni?”

Anything for you,” balas Tengku Harrys yang sudah berkira-kira untuk masuk. “Lepas solat subuh ni kita keluar. Sarung baju tebal-tebal sikit. Takut awak jadi air batu nanti.”

            Membulat mata Irish menyoroti langkah suaminya yang tampak begitu selamba.

            ‘Betul-betul ke ni?’


 **********

DIPANDANG satu-persatu langkahnya yang terbenam dalam salji. Boleh tahan tebal. Separas buku lali. Selama ini dia hanya dapat tengok di kaca TV. Tapi hari ini, dia dapat alami sendiri. Rezekinya walaupun pertama kali datang ke sini.

            Dalam guguran salji yang masih turun dari langit, Irish melihat bumi London yang sudah dilitupi warna putih sebahagian besarnya. Bangunan, pokok, jalan, kenderaan. Semuanya sudah diselubungi salji. Agaknya kalau dia berdiri seharian di luar ini pun dah tentu-tentu dirinya tersembunyi. Jadi snow girl barangkali. Spontan Irish tergelak sendiri.

            “Gelakkan apa?”

            “Hmm? Gelak? Tak adalah.”

            “Saya bukannya jauh sangat pun.”    

            Irish menoleh sekilas ke sisi. Kemudian dia tergelak lagi.

            “Apa yang kelakar sangat?” Tengku Harrys masih tidak berpuas hati.

           “Tak ada apa. Just wondering macam mana awak boleh tahan duduk kat sini dulu dalam sejuk-sejuk macam ni.”  

            “Nak hairan apa. Orang putih ni semua lagi lama duduk sini.”

            “Dia orang lain. Memang dah sejak azali.”

            Kali ini Tengku Harrys pula tergelak. Kedua-dua tangan lantas diseluk ke dalam saku winter coatnya. “Mula-mula dulu memang susah. Dari iklim khatulistiwa then ke iklim empat musim ni. Lagi-lagi musim sejuk macam ni. Tapi lama-lama jadi biasa. Sampai kadang saya keluar rumah boleh pakai sehelai sweater aje dalam salji macam ni.”

            “Sehelai sweater? Dalam salji macam ni?”

            “Kenapa? Tak percaya?”

            “Tak sejuk ke?”

            “Dah lali.”

            “So sekarang dah tak lalilah?”

            “Kenapa cakap macam tu?”

            “Sebelum keluar tadi tengok awak pakai baju berlapis-lapis. Sejuk ke?”

“Tak adalah. Biasa aje.”

“Mulut cakap macam tu. Tapi yang saya nampak tak serupa tu. Sekarang pun tangan dah masuk dalam winter coat. Maksudnya?”

Tengku Harrys terkedu. Baru tersedar akan perlakuannya. Irish di sebelah sudah tersenyum-senyum.

“Perli saya ke?”

“Tak adalah. Saya cakap aje,” balas Irish lagi dengan senyum kian meleret.
Tengku Harrys lansung mengetap gigi. Sudah agak lama bumi UK ditinggal pergi. Jadi tubuhnya mungkin sudah hilang serasi. Kalau dulu suhu mencecah ke paras negatif pun dia mampu bertahan tanpa kot tebal ini. Tapi sekarang nampaknya tak lagi.

“Senyumlah. Senyum. Sekejap lagi ada yang beku dalam salji ni.”

            “Siapa?”

            “Adalah.”

            “Perli saya, ya?”

            “Eh, tak adalah. Saya pun cakap aje.”

            Sepantas kilat Irish memandang lelaki di sebelah.

            “... but mark my word.”

            Tengku Harrys terus berjalan meninggalkan Irish yang terkaku di balik langkah yang sudah terhenti.


 **********

“HARRYS.”

            Jelas kedengaran suara halus itu memanggilnya di belakang. Masuk yang ini sudah entah ke berapa kali. Namun sengaja dibiarkan.

Tengku Harrys terus melangkah. Sampai di satu tempat yang agak lapang, dia berhenti sebelum melutut di depan sebuah timbunan salji di kawasan itu.

            “Harrys.”

            Sekali lagi Irish memanggil. Masih tiada balasan. Selepas perbualan terakhir mereka tadi, lelaki itu lansung tidak menghiraukan. Panggilannya juga tidak diendahkan. Merajukkah dia?

Irish berkerut dahi. Tak pernah-pernah Tengku Harrys begini. Selalunya dia yang merajuk, lelaki itu yang pujuk. Tapi sekarang dah terbalik. Jadi, diakah yang harus memujuk?

Perlahan Irish mendekati Tengku Harrys. Duduknya didaratkan di sebelah lelaki itu.

            “Harrys.”

            “Hmm.”

            Irish menarik nafas lega. Akhirnya lelaki itu menyahut juga. Walaupun hanya sepatah dan kedengaran dingin saja.

            “Marah ke?”

            “No.”

            “Senyap aje saya panggil.”

            Tengku Harrys melirik pada Irish. Hanya seketika sebelum kembali dengan aktivitinya.

            “Maaf pasal tadi.”

            “Nothing to be forgiven.

Irish bagai hilang kata. Jawapan pendek Tengku Harrys meleyapkan terus ayat-ayat pujuknya. “Awak nak buat apa?”

            “Snow girl.”

            “Untuk siapa?”

            “Someone.”

            “Nak saya tolong?”

            “Boleh ke pegang sajli ni?”

            “Tadi awak jugak yang ajak saya keluar untuk pegang salji.”

Lelaki itu terdiam. “Okey. Tapi kalau dah sejuk, berhenti.”

            Irish mengangguk. Perlahan tangannya mula menyentuh timbunan salji di hadapan. Memang sejuk. Walaupun kedua tangannya sudah beralaskan gloves tebal, dinginnya masih dapat dirasakan.

            Wanita itu sekadar menurut kelakukan Tengku Harrys. Mana bahagian patung salji yang dirasakan kurang cantik, diperkemaskan. Daripada ingin membantu, akhirnya dia membina sendiri sebuah patung salji miliknya.

            “Kata nak tolong tadi. Lari dah?” soal Tengku Harrys bila Irish sudah beralih tempat di belakangnya.

            “Dah tolonglah tu. Dah siap pun snow girl tu.”

            “Then, awak buat apa pulak tu?”

            “Snow man.

            “Untuk siapa?”

            “Someone.”

            Kedengaran Tengku Harrys berdehem kecil. Keinginan untuk menyudahkan replika patung saljinya turut hilang. Pantas dia bangkit dari duduknya. “Tak tahu pulak saya awak dah
 ada someone sekarang.”

            “Dan saya pun baru tahu awak dah ada someone jugak.”

            “So, nak balaslah?”

            “Saya tak cakap macam tu pun.”

            Tengku Harrys terdiam lagi. Kali ini dadanya terasa sesak. Ditambah dengan cuaca dingin yang kian mencengkam sendi. Lantas nafas dihela semahunya, membiarkan diri bertenang semula sebelum dia kembali bersuara.

I only had someone in my life. And will only have her as my love one.

            Pergerakan Irish terhenti serta-merta. Lontaran ayat dari Tengku Harrys membuat jantungnya seakan berhenti berdegup tiba-tiba.

            “I hope she only had me as her someone too. Walaupun harapan tu mungkin mustahil untuk berlaku.”

Kali ini tubir Irish mulai hangat. Mujur dia sedang membelakangi Tengku Harrys. Pantas air jernih itu diseka lalu dia kembali menyambung kerjanya.

            “I used to have someone before. Tapi dia dah buang saya. Yang saya ada sekarang cuma someone yang sudi kutip saya semula menjadi teman hidupnya. Tapi tak tahulah sampai bila,” balas Irish bersama sisa getaran di hujung suara.

            “Irish...”

            “It’s for you. I built up this snow man just for you. No one else.

            “Irish Qiara...”

“Tapi kalau tak cantik, maaflah. First trial. Tangan saya pun dah sejuk.”
  
            “Stop it, Irish.”

            “Dah siap pun. My snow man. With your name.”

            Irish bingkas berdiri. Saat itu Tengku Harrys dapat melihat patung salji yang dibina wanita itu bersama ukiran namanya.

            “Boleh kita balik sekarang?” Irish bersuara lagi sambil mengibas-ngibas winter coatnya. Sedikit pun dia tidak berkalih menghadap Tengku Harrys. Tidak mahu lelaki itu perasan keadaannya.

            “Are you crying?”

            “Tak.”

            “Suara awak tak pandai menipu.”

            “Saya tak menangis. Salji ni yang masuk mata.”

Seraya Tengku Harrys tergelak halus. “Ingat saya percaya?”

You have to.”

“Tak pernah pulak dengar salji masuk mata boleh menangis. Selalunya habuk.”

Irish pejam rapat matanya. ‘Bolehlah tu, Harrys. Asalkan aku selamat!’ desisnya. Mata dicelik semula. Serentak itu dia mula mengatur langkah.

“Nak ke mana?” Tengku Harrys bertanya, sekaligus mematikan semula langkah Irish.

“Balik. Dah siap, kan.”

“Tak nak tahu saya buat snow girl ni untuk siapa?”

“Awak dah cakap tadi. For someone.”

“Siapa?”

“Saya tak tahu.”

You guess?”

‘Nak fikir siapa pun aku tak tahu, inikan pula nak teka? Mustahil aku. Atau mungkin dia memang ada someone yang lain. Tanpa pengetahuan sesiapa,’ bisik hati wanita itu.

            “Irish.”

Irish menggosok-gosok dahi. Mencari jawapan yang tepat untuk diberi. Habis itu barulah dia memusingkan tubuh menghadap Tengku Harrys. “Err, saya…,”

Bulk!

Satu gumpalan salji lebih dulu menyinggah di wajah Irish tanpa diduga. Wanita itu tergamam, sedikit terkejut dengan reaksi yang tidak disangka-sangka. Tengku Harrys di hadapan pula sudah terlihat melebar dengan senyumannya. Cepat-cepat Irish mengibas butiran putih yang melekat pada tudung dan baju sejuk yang dipakainya.

“Harrys!” 

“Mengelamun lagi. Kan dah kena.”

“Sejuk, tahu?”

“Tahu. Tapi tu sikit aje.”

Irish mengetap gigi. Terbang sudah segala rasa sedih yang bertandang. Dan sekarang rasa geram pula yang menyinggah. Bertambah geram bila melihat Tengku Harrys terus ketawa suka. ‘Astaghfirullahalazim. Irish, sabar.’

“Marah? Ke nak baling balik salji tu?”

Mata Irish terus melirik timbunan salji di bawah. Tadi dia rasa boleh bersabar. Tapi melihat saja salji itu, sabarnya tiba-tiba erbakar. Ditambah dengan tawa Tengku Harrys yang tak sudah-sudah. Terus tangannya mencapai segumpal salji lalu dibaling semula ke arah Tengku Harrys. Namun sempat dielak. Makin galak tawa lelaki itu berderaian.

“Boleh tahan jugak awak bila marah.”

“Dengan awak, ya. Suka menyakat, kan?”

“Sukalah. Lagi-lagi dapat tengok muka kalut tu.”

“Harrys!”

“Saya! Tapi kalau marah pun cantik macam ni, hari-hari marah pun tak apa. Saya sanggup.”

Sekali lagi Irish mencapai segumpal salji lalu dibaling ke arah Tengku Harrys. Masih tidak mengena. Diambil gumpalan salji yang ketiga. Kali ini Tengku Harrys melarikan diri. Irish mengejar. Biarpun dalam kepayahan langkah yang terbenam di balik salji, dirinya tekad meredah. Selagi tidak dapat, selagi itu rasa geramnya tidak terlunas.

“Harrys, jangan lari.”

“Saya tak lari pun. Awak yang tak dapat kejar.”

“Jadi, berhentilah.”

“Selagi awak tak bagitahu someone saya, I won’t stop.”

“Siapa someone awak tu?”

“Gadis misteri.”

“Hah?” Irish sedikit tercengang. Salji di genggaman berteraburan. Langkahnya turut terhenti. “Orang ke bukan?”

“Orang boleh, bukan pun boleh. Yang pasti bayangannya selalu bergurau dengan hidup saya.”

“Bukan saya, kan?”

I don’t know. Carilah kalau nak tahu.”

Sekali lagi Tengku Harrys melempar gumpalan salji, tepat mengenai wajah Irish.

“Harrys! Sejuklah!”

“Baguslah. Biar jadi air batu terus. Perli saya tadi, kan.”

Irish semakin geram. Dicapai segumpal lagi salji di tangan sebelum mengejar Tengku Harrys semula. Sedaya-upaya dia berlari mendapatkan lelaki itu. Dingin yang menyalut tubuh sudah tidak dihiraukan. Salji yang terus-terusan turun juga tidak lagi diendahkan.

Sudahnya, berkejaran mereka berdua sambil berbalas lemparan salji di tanah British itu kala penghuni lain masih diulit mimpi beradu.